به گزارش همشهری آنلاین، پنکه سقفی کارگاه در خیابان آستانه شیراز، همیشه روشن است و پیراحمدی در میان کارگاه همچون گود زورخانه مشغول نمدمالی است. او نمیخواهد سنت نمدمالی در شیراز به فراموشی سپرده شود.
اکبر پیراحمدی بیش از ۵۰ سال پیش وارد حرفه نمدمالی شد و پدر و پدربزرگش پیشتر از او در این حرفه مشغول به کار بودند. او با صنعت نمد عجین شده است و در این باره به همشهری میگوید: «من از خانوادهای هستم که نسل به نسل نمدمال بودهاند؛ پدر، پدربزرگ و حتی پدر پدربزرگم. این هنر در خانواده ما ۲۰۰ تا ۳۰۰ سال قدمت دارد. من از حدود شش یا هفت سالگی وارد این حرفه شدم.»
او ادامه میدهد: «آن زمان در محله ما حدود ۵۰ خانه مشغول نمدمالی بودند و کارها بیشتر در خانه انجام میشد.»
این پیشکسوت بر این باور است که نمدمالی کار سختی است و به همین دلیل کمتر کسی حاضر میشود وارد این حرفه شود. او میگوید: «نقش و نگاری که روی نمد میآید، سخت نیست، اما در مرحله نمدمالی کار سخت میشود چون نیاز به قدرت بدنی بالا دارد.»
در گذشته نمدهای تولیدشده اغلب به جمعیت عشایر فروخته میشد. عشایر معمولا نمدها را روی سنگهای بزرگ پهن و روی آن استراحت میکردند. حالا جمعیت عشایر چندان سراغی از اکبر پیراحمدی نمیگیرند، اما خاصیت درمانی نمد مشتریان دیگری را روانه کارگاه او میکند.
اکبر پیراحمدی میگوید: «نمد برای کمردرد، پادرد و به طور کلی برای دیسک کمر مناسب است. پشم بره گوسفند گرم است و بدن انسان را گرم نگه میدارد. همچنین نمد رطوبت را به خود جذب نمیکند.»
او درباره قیمت و فروش محصولات خود میگوید: «بسته به رنگ و طرح، قیمت نمدها متفاوت است. مثلا نمدهای رنگی مثل زرد، آبی یا قرمز بین ۲ تا ۸ میلیون تومان قیمت دارند.»
او اظهار امیدواری میکند نسلهای بعدی قدر این میراث را بدانند.
نمدهای طرحدار به وسیله چیدن پشمهای رنگی روی یک پارچه رنگی ساخته میشوند. در ابتدا، طرح مورد نظر روی پارچه شکل میگیرد و سپس پشمهای حلاجیشده بهطور یکنواخت روی سطح پارچه قرار میگیرند. پس از آن، پارچه کرباس بهدقت پیچیده میشود و آب جوش روی آن ریخته میشود تا با رطوبت و فشار، پشمها به هم فشرده شوند. در نهایت، ساعتها تلاش نمدمالی میشود تا نمد نهایی شکل گیرد.
نظر شما